Skrevet
av Lars Bendik Klev Furnes
Huntress- den nådeløse heltinnen, som setter skrekk i
forbryterne i Gotham. Hun er en heltinne i et kostyme inspirert av Catwoman,
mens hun også har bistått Batman i kampen mot all urett. Hun er ikke den mest
kjente heltinnen i Batmans univers, men de trofaste Batmanfans vet veldig godt
hvem hun er. Det er Helena Wayne og Helena Bertinelli som er de virkelige Huntress-karakterene.
Men så, til å begynne med, var Paula Brooks den første Huntress. Men det har
ingenting å gjøre med den Huntress som Bertinelli og Wayne er kjent for. Og en
interessant karakteristikk ved Bertinelli, er at hun er en redelig og trofast
kristen. Dette gjøres rede for i seksjonen om Bertinelli. Og i Huntress sin
kamp mot all urett: Not without my crossbow!
Paula
Brooks
Paula Brooks ble skapt av Mort Meskin, i Sensation Comics nr. 68 (1947). Hun var den aller første Huntress,
men har ingen betydning for Waynes og Bertinellis rolle. Og drakten hennes var
ikke i nærheten av å ligne på Waynes og Bertinellis drakt. For i hennes aller
første opptredener, ble hun først kalt Tigress,
og gikk i en tigerinspirert tricot. Verdt å merke seg, er at også hun kunne
bruke armbrøst, selv om det ikke var hennes faste våpen. Hun var en
storviltjeger som så opp til Paul «Manhunter» Kirk. Men så kom hun i strid med
en norrønsk superskurk, Gudra, og ble tilsynelatende drept. Men Brooks
overlevde, og valgte å fornye seg. Nå tok hun navnet Huntress, og hun gikk imot
sin tidligere allierte Wildcat. Paula Brooks rolle som Huntress, var mildt
sagt, på et begynnelsesstadium i DC Comics alternative versjoner-
før opprydningen i Crisis On Infinite Earths (1986-1987).
Paula Brooks som Huntress/Tigress (Ill.:Joe Staton)
Helena
Wayne
Helena Wayne ble skapt av forfatter Paul Levitz og tegner Joe
Staton, i DC Super Stars nr. 17 (1977).
Selv om hun ble født som Waynes og Kyles datter i tegneseriene, i 1957. Fordi
at som denne datteren på 50-tallet, var hun bare en biperson, som det ikke ble
skrevet særlig mer om. Ikke før Paul Levitz grep pennen i 1977.
I Pre Crisis-eraen giftet Bruce Wayne seg med Selina Kyle. De
fikk en datter, Helena Wayne. Hun var så heldig å få vokse opp i Wayne Manor,
med alle de fordeler og muligheter dette innebar. Hun fikk grundig
privatundervisning, men også fysisk trening- inkludert kampsporttrening av sin
far, Bruce. Butleren Alfred var som en pedagogisk bestefar for henne.
Da denne datteren var i tenårene, ble Selina utpresset av den
kriminelle Silky Cernak. Han presset henne til å ta på seg rollen som Catwoman
for å stjele for ham. Men Selina døde i dette forsøket. (Dette var i en
alternativ tidslinje. Og selv om Catwoman er død i denne fortellingen, har hun
vært å se i en rekke tegneserier etter dette; helt frem til i dag.) Dette
skulle Helena hevne. Fra før av, hadde hun av sine foreldre blitt trent i
krigskunsten, og var nå klar for å bli til Huntress. Og nå hadde hun tatt i
bruk et kostyme inspirert av Catwoman, og hadde armbrøst som sitt varemerke.
Hun satte skrekk i de kriminelle. Siden ble Helena utdannet jurist, og fikk
jobb i advokatfirmaet Grayson and Wayne.
En underavdeling i Wayne Enterprises. Der jobbet også Dick Grayson, og de ble
gode venner. Som Robin og Huntress samarbeidet de om å bekjempe all urett- like
mye som de var jurister.
Men: Helena Wayne ble fjernet i serien Crisis On Infinite Earths (1986-1987), fordi at DC Comics hadde
hatt såpass mange rotete alternative versjoner og tidslinjer. Nå skulle alle
karakterene få skikkelige bakgrunnshistorier, og kun én klar tidslinje. Og tilbake til
Huntress: Nå kom en ny kvinne, Helena Bertinelli.
Første gang Helena Wayne kom på spillefilm, var i den
katastrofale parodien Legends Of The
Superheroes (Carruthers 1979), der hun spilles av Barbara Joyce. Her er Adam West med
som Batman, og han er like humoristisk (kanskje mer) som da han var Batman i
60-tallsserien. Men mange superhelter fra Justice League er også med, for det
er nemlig en parodisk film om Justice League.
Andre gang Helena Wayne kom på live-action, var i TV-serien Birds
Of Prey (2002-2003), som bare kom på én sesong, og på totalt 14 episoder. Men det var en
mørk og alvorlig TV-serie som virkelig tok DC Comics univers på alvor. Den
varte bare så kort på grunn av lave seertall. TV-serien er basert på
tegneserien med samme navn, og dreier seg om at tre sentrale kvinner, fra
Batmans univers, kjemper mot kriminaliteten. Det er Barbara Gordon (lederen),
Black Canary og Huntress som er de så å si faste medlemmene av Birds of Prey. Huntress
spilles av Ashley Scott, men i denne serien heter hun Helena Kyle. Dette er
ikke så galt i den forstand, hun ville heller være oppkalt etter sin mor i
stedet. Merk at det egentlig er Helena Bertinelli som er medlem av Birds Of
Prey, men at det i noen versjoner har vært Helena Wayne, slik som i dette
tilfellet.
Helena
Bertinelli
Hun ble skapt for aller første gang i Huntress nr.1 (1989), av forfatter Joey Cavalieri og tegner Joe
Staton. Heldig var hun, som fikk sitt eget blad på sin første fremtreden. Men
det var fordi at Helena Wayne hadde vært på banen, i mange år før. Joe Staton
hadde tegnet mange blader med Helena Wayne som Huntress, og fortsatte å tegne
Huntress-bladene selv om en ny Helena var kommet til.
En svært markant bakgrunnshistorie om henne, ble til i Huntress: Year One, skrevet av Ivory
Madison, og tegnet av Cliff Richards, i 2009. Og der får vi vårt møte med Helena Bertinelli, tyve år gammel, som
er i Sicilia, på en forlatt gård borte i ødemarken. Denne gården eies av
Asarofamilien. På denne ødemarken er Helena utstyrt med sin armbrøst, det er
hennes kjente varemerke. Men hun var fortrolig med armbrøst før hun ble til
Huntress. Hun skyter ned en elg. Asarofamilien valgte å ta henne imot med åpne
armer, etter at foreldrene hennes ble drept av en grusom leiemorder.
Hun lar tankene vandre til da hun som åtte år gammel, fikk
kjenne denne traumatiske opplevelsen på kroppen. For Helena vokste opp i
Gotham. Men hun tilhørte en mafiafamilie. Hennes far Franco var voldelig og
aggressiv. Han slo konen sin Maria, bare på grunn av bagateller som at middagen
var for sen. Denne familievolden ble observert av Helena og broren Pino. Helena
hadde en stor kjærlighet til kristendommen, og det har hun fortsatt som
skikkelsen Huntress. I hennes barndom ba hun mye til Gud, og hadde et
krusifiks-kjede rundt halsen. Så skjer det grusomme: En stor og kraftig mann
(Omerta er navnet) i finlandshette skyter ned far, mor og bror. Han vil at
Helena skal overleve og bære med seg denne traumen. Og enda ondere: Han river
av henne halskjedet, og stjeler det fra henne, som en slags suvenir. Etter at
Omerta stikker, sitter Helena bøyd over den døde familien, og gråter.
Tomaso Panessa er Helenas onkel, og kalles for onkel Tommy.
Men han har ikke helt rent mel i posen, viser det seg. For mens Helena inne i
hytten henger fra seg jaktutstyret, sender han inn tre pøbler for å banke henne
opp (!) Mens han godtroende koser seg i bilen, for han tror at Helena ikke
ville klare å forsvare seg mot tre mafiapøbler. Til sin store forbauselse ser
han Helena storme mot bilen. Hun hadde visst slått dem rett ned. Da snur han på
femøret, og vil vie henne inn i Panessafamilien. Dette var en test for å se om
hun var en Bertinelli verdig. Han prøver å overtale henne om ikke å komme
tilbake til Gotham- det vil hun ikke! Men hun er nå tatt inn i varmen hos onkel
Tommy.
Og det som er forlokkende med dette, er at hun kan bli
gjenforent med Sal Asaro. Denne kjekke og unge mannen var hennes mentor, og som
en bror for henne. Han trøstet henne i alle hennes mørke stunder, og fulgte
henne til kirken. Og han lærte henne kampsport. Han var hennes skytsengel. For
slik det viser seg gjennom hele dette albumet, så er kirke og bønn veldig
viktig for Helena. Men så ble Sal arrestert av politiet, anklaget for mord. Om
han er utsatt for justismord, vites ikke. Helena vil så gjerne befri ham, men
dette klarer hun ikke. Sal ble tatt fra henne, og hun visste ikke når hun ville
få ham tilbake.
Helena har noe å se frem til: Hun blir snart 21 år gammel, og
ifølge det italienske lovverket (i denne fortellingen), så har hun krav på å få
arven sin. Dette skal visst være et millionbeløp. Før dette, skal hun bo hos
onkel Tommy, tante Graziella, og kusinen Monica. Kusinen er ganske bortskjemt,
og vil ikke dele rom med Helena. Og selv her, oppsøker Helena nærmeste kirke
for å oppleve en ny, spennende atmosfære. Her møter hun en mann som fulgte
etter henne inn i kirken. Hans navn er Tony Angelo, og er sønn av mafiabossen
Nino Angelo. Disse to mennene er sentrale i denne fortellingen. Så skjer det
noe urovekkende: Monica er blitt overfalt på rommet sitt, og vi lesere skal
ikke vite hvem som sto bak overfallet. Helena blir helt fra seg når hun ser
dette. Monica er også for stolt til å sladre, og da onkel Tommy får se skadene
hennes, skylder hun på uskyldige Helena. Videre fiker han til Helena og kaster
henne ut. Denne hendelsen gikk sterkt inn på henne, og hun ville bringe
rettferdighet. Senere i denne fortellingen får både Tony og Nino Angelo en
omgang juling på grunn av denne episoden.
Helena får riktignok arven sin, men det er bare to millioner
euro. Bankmannen dikter opp at beløpet er så lite fordi at reservefamilier og
skolegang har tært på formuen. Dette gjør henne rasende, for selvsagt kjøper
hun ikke denne bortforklaringen. Hun vil fremdeles ikke tilbake til Gotham.
Helena har opplevd såpass mye urett at hun vil starte sin
vigilantevirksomhet, men nå går hun forsiktig frem. For hun har kledd seg ut i
en svart spionuniform, og sniker seg inn bak kulissene i en operasal. Der sitter
en stakkars dame fanget, bundet fast til en stol. Noen lugubre menn står rundt
henne, men før de får gjort det de pønsker på, kommer Helena til unnsetning.
Hun slår dem helseløse. Når alle mennene ligger besvimt på bakken, tar hun en
titt på dem. Lederen er Stefano Mandragora, en mektig leder for en
verdensomspennende, italiensk mafiaring. Mandragora har vært mafiaboss i alle
år, og tross sin gamle alder, styrer han mafiaringen med jernhånd. Han tror
også at han kan slippe unna med alt: Han har for eksempel drept sin fjerde
kone, fordi at Helena hamlet opp med ham på dette operahuset. Med andre ord har
han overført hevnen sin på en uskyldig part.
Nå skal Helena inn i en ny kirke hun kommer over. Og himmelen
har en vakker solnedgang. Om det var et kall fra en vakker himmel, vites ikke.
Men i kirken blir hun gjenforent med Sal Asaro. Her er han, merkelig nok, en
prest. Og Helena lar tankene vandre, til da hun som barn var med ham ute på
jakt. Hun mente at man ikke kunne si ting som ‘forfatterinne’, eller ‘lærerinne’,
fordi at man da ikke behandlet menn og kvinner likt. Sal mente man kunne bruke
slike ord. Så ble Sal plutselig angrepet av et kraftig villsvin. Helena drepte
villsvinet med kniv, og reddet Sal fra å bli hardt skadd av svinet. Da kalte
Sal henne for ‘Huntress’ (på norsk ‘jegerinne’). De ble enige om at hun var en
‘Huntress’. Sal er prest i kirken, fordi en nonne hadde hjulpet ham med å rømme
fra fengselet. Vi lesere vet fortsatt ikke om han var utsatt for justismord.
Nonnen hjalp ham også med å skifte identitet, og han var i de tryggeste hender
i denne kirken. Sal har sverget en ed på at han skal være hennes skytsengel, i
hennes kamp for rettferdighet.
Så skjer det et dramatisk vendepunkt, Helena har nå bestemt
seg for å bli til Huntress. Derfor oppsøker hun en magnat innenfor
tekstilbransjen, og hun overtaler ham til å lage en spesialdrakt til henne. Nå
har hun fått en stilig, mørk drakt- og hun er blitt til forbryternes fiende.
Hun oppsøker Mandragora i hans villa, og stormer inn i
værelset hans.
Nå har Helena fått seg sin aller første Huntress-drakt. Her er hun klar til å gjøre slutt på Mandragora- han som er ansvarlig for at hennes foreldre ble drept. (Ill.:Cliff Richards)
Han kommenterer drakten hennes: Hun må være amerikaner, siden
italienere ikke bruker kappe. Han sier at en rekke nasjoner har prøvd å drepe
ham, men alle har feilet. Videre beklager han at han er ansvarlig for drapet på
hennes foreldre, og at han ikke alltid klarer å kontrollere sine litt vel mange
underordnede. Og at Helena må være påvirket av melodramatiske
operaforestillinger, siden hun vil hale ut samtaler med sine ofre, før hun
dreper dem. Helena bryr seg ikke om denne gamlingens ord, og dreper ham med tre
piler. Mandragora er død. Men det var Omerta, som faktisk skjøt ned hele
familien hennes, samtidig som han stjal halskjedet hennes.
På en bar møter Helena selveste Barbara Gordon, hun som er
Batgirl. De to har ikke særlig god kjemi. Merkelig nok vil de to få mye å gjøre
med hverandre, siden Barbara Gordon og Huntress er i gruppen «Birds of Prey».
Men det er lenge etterpå.
Helena finner ut av at Omerta har et oppdrag i Gotham, og mot
sin vilje, reiser hun ned dit med fly. Selv i Gotham vil hun inn i en kirke. Og
der ser hun Tony Angelo. Han har giftet seg med en dame han ikke liker, bare
for å blidgjøre mafiaen han gjør alt for. Helena sier selv: «The daughter of
someone Nino needs. Everything is business to the Angelos, everything.»
(Madison 2009, s. 95)
Nå kommer Wayne med i fortellingen. Og han har en forretning
med Nino Angelo. Dette fører Helena til Waynes herregård. For Wayne har nemlig
arrangert en avtale med Nino for å arrestere ham, utkledd som Batman. Og da
skal Batgirl og Alfred kommunisere med Wayne over radio. Men: Dette vet ikke Helena, hun kjenner ikke Wayne, og tror han er
en overfladisk rikmann (Det er slik Wayne spiller, for å skjule at han er
Batman om nettene). Helena knuser seg gjennom vinduet til Waynes værelse, der
han konverserer med Nino. Men Wayne later som at han har vansker med å slåss
mot henne, og sender Nino ut. Så kommer Batgirl til unnsetning, og hun har nok litt problemer med å slåss
mot Huntress. Helena stikker derfra uten å ha klart å hamle opp med Wayne, men
nå er det Ninos tur. Omerta dreper Nino Angelo før hun rekker det, og sønnen
Tony tror det var Helena som drepte hans far.
Nå vil jeg komme med en tolkning som har to referanser til
Pre-Crisis-eraens Huntress, Helena Wayne:
Første referanse:
Nino Angelo spør Bruce Wayne om han ikke kunne tenke seg kone
og barn. Da svarer Bruce Wayne: «Selina [Kyle]? No. Selina would never marry
me. That’s why I invited her. I’m never getting married or having children»
(Madison 2009, s. 99).
Andre referanse:
Helena Bertinelli, i Huntress-drakten, står overfor Selina
«Catwoman» Kyle, og de prater om Batman. Helena sier til Catwoman at hun minner
henne om en som var som en mor for henne. Da svarer Catwoman, med en sigarett
for hånden: «I know smoking ages you, but I’m only twenty-nine, darling»
(Madison 2009, s.118)
Dette er referanser til Pre-Crisis eraen, da Selina Kyle og
Bruce Wayne giftet seg, og fikk datteren Helena Wayne. Datteren deres, Helena
Wayne, ble Huntress- men hun ‘forsvant’ i Crisis
On Infinite Earths i 1986-87. Nå, til dags dato, er det Helena Bertinelli
som er Huntress.
Så, til det endelige oppgjøret:
Huntress skal hevne seg på Omerta, for drapene på familien
hennes. Når hun finner ham, akkurat i samme hus som familiedrapene inntraff,
klarer hun etter et voldelig oppgjør, å få tilbake halskjedet sitt.
I en kirke i Gotham er disse til stede: Batman, presten Sal,
Catwoman og Huntress. Batman setter henne på plass, og sier at hun ikke skal
forstyrre ham i hans kamp mot kriminaliteten. Dette går hun med på, og hun sier
at hun skal tolerere ham. Men: Hun skal aldri følge noens ordre. Presten Sal
folder hendene sine, mens Helena heller noen dråper vievann over hodet sitt.
Hun sier avslutningsvis: «I am the Huntress!»
Øvrige fortellinger med Bertinelli, i Crossbow At The Crossroads (Paul Levitz 2012), er nye karakteristikker
lagt til: Green Arrow hadde i Pre-Crisis-eraen en rekke piler, og dette er noe
som Helena er inspirert av: Hun bruker piler med klubbe, som ikke dreper, men
slår folk bevisstløse. Og hun bruker eksplosive piler, samt en pil som sporer
folks beliggenhet (tracking device). Ikke nok med det, hun er også inspirert av
Batman: Hun har på sin armbrøst, en pil med tau som får henne til å klatre opp
skyskrapere med, akkurat som Batman. Hun har også et knep som ikke dreper, men
gjør skurkene bevisstløse: Hun presser med pekefingeren på et punkt ved halsene
deres- og de besvimer.
Hun går ikke nødvendigvis til politiet for å samarbeide, men
heller journalister- hun mener at de kan være like redelige og ærlige som
politi. Og selv om hun slåss mot kjeltringer i Italia, så er hun såpass
nyansert at hun snakker varm om landet, og er venn med mange av italienerne.
Hun er en stor motstander av kvinneundertrykkelse, prostitusjon og
menneskesmugling. I denne New 52-eraen, har hun hittil ikke drept bestialsk
hvem som helst av skurker, for hun kan i stedet heller slå dem ned eller fange
dem i stedet. Men hun kan finne på å ta livet av de mer grusomme superskurkene.
I serien No Mans Land, hadde Helena et lite
vikariat som Batmans medhjelper, nemlig som en midlertidig Batgirl. Men ikke
alt var slik det skulle være: Bertinelli strevde for å få innpass hos Batman,
Nightwing og Robin, men hun følte seg allikevel som en outsider. Batman så
hennes raseri, men klarte ikke helt å berolige henne. Hun var både agressiv,
voldelig og uforutsigbar i sin konfrontasjon med forbryterne. Og ikke fulgte
hun Batmans ordre heller. Robin og Nightwing hadde en annen kjemi med henne, og
Robin var såpass grei at han med supercomputeren slettet hennes kriminelle
rulleblad. I en konfrontasjon med Two-Face mislyktes det Helena å stoppe ham,
og hun måtte derfor slutte som Batgirl- etter ordre fra Batman. Men det stopper
ikke der- hun ønsket allikevel å fortsette som Huntress, uavhengig av Batman.
Og Bertinelli er fremdeles en veldig populær Huntress: Hun er
å se i sine gjesteopptredener i TV-serien Arrow (2012-).
Til slutt
Hun hadde armbrøst som et varemerke, og ble en interessant
karakter som faktisk stammer fra Catwoman. For hennes drakt er inspirert av Catwoman,
og hun har en lignende uforutsigbar holdning til hvordan hun bekjemper
kriminalitet. Hun kan faktisk finne på å drepe med sin armbrøst- og da kommer
hun på kant med Batman. Men, i New 52 (2011-), som startet en helt ny tidslinje
for karakterene i DC Comics, er dette endret: Den nyeste Huntress er nå faktisk
Helena Wayne. Og: Helena Bertinelli har sluttet som Huntress, og hengt fra
seg drakten sin. Nå er Bertinelli en agent for organisasjonen Spyral. En helt ny
era med fortellinger er nå klar for leserne. Nå er det Helena Wayne som har
ordet: Not without my crossbow!
(Ill.: Ed Benes)
Kilder
Bøker: Greenberger, R. (2008) The Essential Batman Encyclopedia. New York: Titan Books
Levitz, P. (2012) Huntress: Crossbow At The Crossroads. New York: DC Comics
Madison, I. (2009) Huntress: Year One. New York: DC Comics
Internett:
Wikipedia. Engelskspråklig versjon.