Batman

Batman
Batman art

torsdag 3. august 2017

Den aller første Batmanfilmen, fra 1943


Skrevet av Lars Bendik Klev Furnes

 



Historikk

Dette er den aller, aller første Batmanfilmen, og har en fascinerende blanding av Batmansaga, andre verdenskrigstematikk, og kinoføljetong. I 1943 var ikke TV såpass utbredt at alle hadde det i husene sine, så derfor var kinoføljetong forløperen til dagens TV-serier. Folk gikk inn i en liten kinosal, og var der bare ca. 20 minutter, for så å gå rett ut igjen. En gulrot å strekke seg etter, var å få med seg fortsettelsen uken etterpå- men det kostet selvsagt penger. Ved hver episodeslutt sto Batman og Robin i fare, og fortsettelsen fulgte etterpå med hvordan dette utartet seg.

 

Denne Batman-filmserien var i svart-hvitt, fordelt på 15 kapitler, og varer til sammen i tre og en halv time. (Jeg har sett alle disse episodene som varte i tre og en halv time, for deretter å analysere dem. Etter denne historikken kommer analysedelen.)

Filmserien var riktignok produsert av Columbia Pictures, som selv i dag er en av Hollywoods mange store filmselskaper. Men dessverre undervurderte Columbia denne filmserien, og de ville bruke så lite penger av budsjettet som mulig. Videre overlot de prosjektet til et underordnet småselskap, Larry Darmour Productions. Dette selskapet behandlet Batmanprosjektet elendig, med et utrolig lite budsjett, og de filmet alt på litt over en måned om sommeren! Filmselskapet ville heller ikke engasjere noen manusforfattere fra DC, og heller ingen rådgivere derfra. Derfor skulle alt gå riktig for seg i 1989, 50-årsjubileet for Batman, med Tim Burtons Batmanfilm. Der ble Bob Kane ansatt som prosjektrådgiver, og de gjorde stor ære på hvordan Bob Kane egentlig ville at Batman skulle fremstilles. Men tegneseriefilmatiseringene på 40-tallet var ikke kommet så langt. Derfor ble manus skrevet av folk utenfor tegneseriebransjen: Victor McLeod, Leslie Swabacker og Harry Fraser. Filmselskapet så det som viktigere å ha en krigspropaganda som vinkling, der japanerne var fiende av USA under andre verdenskrig (krigen varte fra 1939 til 1945). Merk at det ikke bare var Batman som gjennomgikk dette; men mange andre superhelter. Og Marvel sin karakter, Captain America, var kanskje mest involvert i krigspropaganda, også den dag i dag.

Daka var hovedfienden, en japansk skurk som ville eie verden. De ville ikke bruke noen asiatisk skuespiller, så de ba en amerikaner om å kle seg ut som en japaner: Carrol Naish spilte denne skurken, men Daka var ikke hentet fra Batmanbladene.

Til tross for uheldig krigspropaganda og billig produksjon, var det 1943-filmserien som fant opp to ting, og dette måtte tegneseriene senere ‘låne’: Flaggermushulen og butleren Alfred.


Flaggermushulen ble faktisk skapt spesielt for denne filmserien.











Butleren Alfred, spilt av William Austin, var en mager, overdådig og pedagogisk mann. DC var klar over at filmserien introduserte ham først, men de prøvde å komme dem på dette i forkjøpet, dessverre mislykket: I Batman nr. 16 fra 1943 kom Alfred, men han var en lubben mann som ikke var i nærheten av filmseriens Alfred- dette fordi DC aldri fikk se denne skuespilleren. DC innså at filmseriens Alfred var en innertier, så de bestemte seg for å endre Alfred til slik han så ut i filmserien. Til og med i dag, er Alfred fremstilt som William Austins skikkelse fra 1943-filmserien.


Linda Page, Waynes kjæreste, var også hentet fra bladene. Men politisjef Gordon ble ikke tatt med i filmserien, han var byttet ut med den ukjente Captain Arnold.


Etter at denne filmserien ble vist ferdig i USA, var den så å si ‘glemt over natten’. Ingen reprise, fordi at etterspørselen var for liten. Kun blodfans av Batman var klar over filmseriens eksistens. Men like før den komiske TV-serien «Batman» (1966-1968), ble det derfor et gjensyn med 1943-filmserien, i 1965: Men nå fikk den tittelen: «An Evening with Batman and Robin». Dette fungerte som en slags ‘oppvarming’ før 60-tallsserien.

 

Bob Kane var dypt skuffet over 1943-filmserien, på grunn av det elendige budsjettet og de billige effektene. Heldigvis ble Kane gjort ære på i 1989, med Burtons legendariske Batmanfilm. På Batmans 50-årsjubileum skulle ALT gå riktig for seg. Men noen ønsket at 1943-filmserien skulle selge noe og bringe inn litt ekstra penger i kassen, eller så kan det ha vært et ønske om å sette det i et historisk lys. I 1989 kom filmserien på VHS, men med elendig lyd og bilde. I 2005 ble dette gjort noe med, for da kom filmserien på DVD, med en kraftig restaurering av lyd og bilde (Reinhart 2013, s. 15 - 31).

 
Da den ble restaurert i 2005, på DVD. Fremdeles i salg.


«Batman» (1943). En vurdering med en analytisk tilnærmingsmåte


 

Lewis Wilson spiller Bruce Wayne og Batman på en god måte. Som Wayne er han en sofistikert playboy med glimt i øyet, mens han som Batman er røff og hardhendt. Som det senere aliaset Matches Malone på 70-tallet, der Wayne kledde seg ut som en tøffing som infiltrerte Gothams kriminelle miljø: I denne 1943-filmserien er det også en forløper til dette: Wayne kler seg ut som Chuck White, som har samme funksjon som Malone. Selv Linda Page ser ikke at Chuck White er Wayne. Og lur som han var, beholdt han denne mafiasminken under Batmasken. Skurkene klarte å slå ham bevisstløs, og de dro av masken, men de så at Chuck White var Batman! Men det skal ikke sees bort fra at Batman ‘faket’ besvimelsen, nettopp for å villede skurkene på hvem Batman kunne være.


 

Douglas Croft spiller Dick Grayson og Robin godt. Han er en klok og munter gutt. Men han kan også ha et dystert og sjenert preg over seg.

 


Alfred er den elegante og pedagogiske butleren i Wayne Herregård. Men han er dessverre ganske distré, og de senere Alfredskikkelsene er ikke slik som denne rolletolkningen. For Wayne må ofte irettesette Alfred, for eksempel er det slurv med posten. Og han er ikke flink nok til å bortforklare til omgivelsene, hvorfor Wayne er så mye borte, når han egentlig har vært Batman. Denne Alfred kan også gå undercover for å hjelpe Batman, der han kler seg ut. Alfred er nok dessverre presset av gårde, og er engstelig når han står overfor skurkene. Heldigvis var Batman og Robin tilstede da Alfred ble avslørt. Alfred er også klønete under Batmans arbeid: Når Alfred kommer for å hente ham med sin bil, sier han til Batman: «Maybe a hot bath and some rest, Sir?» Saken var at Batman sto midt i kampens hete, og Alfred var for tidlig med hentingen.

 
Captain Arnold, ikke hentet fra Batmanbladene.


Politisjef Gordon var ikke med i denne serien, i stedet er det Captain Arnold som har tatt hans plass. Captain Arnold er ganske lavmælt og nøytral, men gjør også jobben sin som politisjef. Selv om han er noe skeptisk til Batman.

 


Linda Page (hentet fra tegneseriene) er Waynes kjæreste, og fremstilles som en vakker, elegant og fasjonabel kvinne. Hun skulle selvfølgelig ikke vite at Wayne var Batman. Hennes onkel Martin ble truet og kidnappet av Dakas menn, og hun er selv dratt inn i denne konflikten.

 


Japaneren Daka har et ønske om å eie hele verden, og har denne agendaen:

  1. Å gjøre alle verdens innbyggere til zombier, som skal adlyde ham.
  2. Å true alle andre land med atomvåpen (fra Radium) om de går ham imot.

Daka og hans menn er røffe og hardhendte mot de uskyldige mennene de tar til fange. For fellen er nemlig et forlatt tivoli, med et spøkelsestog som fører til Dakas hovedkvarter i Gothams underverden. Et stort tema i filmserien er der Daka og hans menn saumfarer hele Gotham etter Radium til deres planlagte atomvåpen.


Da en skurk ble holdt til avhør i flaggermushulen. 


Flaggermushulen var det filmserien som fant opp, og den er fremstilt mørk og skummel, slik det skal være. I denne hulen ble en skurk sperret inne, og Batman sier at han ikke må være redd for at flaggermusene skal bite- med mindre han oppfører seg truende.


Det var ingen Batmobil i denne filmserien, men i stedet en gjennomsnittlig 40-tallsbil som Batman og Robin kjørte rundt i. Kan hensikten ha vært å gi Batman og Robin en diskret bil, som ingen skurker skulle legge merke til? Uansett holder ikke dette mål, siden dette er Waynes egen bil, som han bruker til vanlig. Og da blir dette opplegget bare dumt, siden skurkene ville se at Batman og Wayne hadde samme bil- og få seg litt av en overraskelse. Men i filmen fikk allikevel ikke skurkene denne mistanken.

På bilscener og togscener har de plassert et filmlerret i bakgrunnen, noe som var vanlig i gamle dager. Brannscener i bygg er godt utført.

 

Kostymene til Batman og Robin er lette å angripe: Robins kostyme er upåklagelig, bortsett fra masken som dekker for mye av ansiktet. Selvsagt skal ikke folk finne ut at Dick Grayson er Robin, men tegneserienes Robin har en mye mindre og stiligere maske.

Batmans kostyme kan få strykkarakter: Flaggermusørene er ikke stive nok, og buler skrått. Masken har ingen hjelmfunksjon, men er et tynt plagg, og øyepartiet er dårlig: Hullene der øynene ser gjennom, er skjevt utskåret. Tricoten er ikke tettsittende nok. Batman har ingen Grappling-Hook Gun til å klatre opp bygninger med; han har i stedet et tau med en enkel krok.

 

Om denne filmserien blir sett i dag, kan man kanskje ikke bli brydd over de billige effektene, siden man avfeier det som at de fleste gamle filmer hadde dårlige spesialeffekter. Men i sin tid var denne filmserien en ‘kalkun’, og Bob Kane var skuffet. Dette er allikevel en mørk og dyster filmserie, hensikten var heller aldri å parodiere. 1943 var altfor tidlig til at Batman ble gjort narr av, det skjedde ikke før på 50-tallet.

 

Slåsskampene er røffe. Det er faktisk folk som dør; Batman og Robins slåsskamper mot folk kan få dem til å snuble utfor stup. Denne typen indirekte drap er for øvrig vanlig i Batmansagaen, at de ikke skytes direkte, men at de ved et uhell ramler utfor et stup eller lignende. Når Batman og Robin fanger skurkene, binder de dem fast til en stolpe og merker svarte flaggermustegn (blekk) i pannen deres. I filmen «Batman v Superman» (Zack Snyder 2016) merker også Batman kriminelle med flaggermustegn på kroppen.

 
Til slutt

Dette er en mørk og brutal filmserie, med god spenningsutvikling. Musikken er derimot kjedelig, og repeterer ofte samme melodier. Som tidligere nevnt er Batmans kostyme elendig, og selv med en god skuespiller trekker dette mye ned. Å bruke en fiende av USA, fordi dette var under andre verdenskrig, er også en dum idé. Folk i filmen kommer av og til med smårasistiske kommentarer, rettet mot den japanske skurken Daka- Dette er meget uheldig og beklagelig. De kunne heller ha fulgt tegneserienes univers enda bedre, i stedet for å henge seg på bølgen av krigspropaganda.

Selv om man ikke kan forvente at en 1943-film skal ha bedre spesialeffekter, har den mange kriseløsninger grunnet lite budsjett, og hadde i mange år en ‘kalkunstatus’. 1943 var for tidlig til å parodiere Batman, og hensikten har nok ikke vært å gjøre narr av Batman. Men sammenlignet med den fargerike og komiske Batman á la 60-tallet, er den noe annet: Av kuriositeter blant gamle og spennende svart-hvitt filmer, kan denne filmen være en liten fornøyelse. Hvis du ønsker å utforske hvordan Batman har blitt filmatisert gjennom tidene, kan denne filmen være verdt å få med seg: Det var tross alt den første Batmanfilmen.

 



Kilder:

Bøker:

Reinhart, M. (2013) The Batman Filmography. Second edition. North Carolina: McFarland

 

Filmen:

(Analysedelen er basert på 2005-utgaven av «Batman» (1943), på DVD)

Originaltittel: Batman

Produsert: 1943

Filmselskap: Columbia Pictures

Regissør: Lambert Hillyer

Manus: Victor McLeod, Leslie Swabacker og Harry Fraser

Skuespillere:

Batman: Lewis Wilson

Robin: Douglas Croft

Alfred: William Austin

Daka: Carrol Naish